A hagyományos japán kard minden bizonnyal a lehető
legszebb kard ami a világon készül és
valószínűleg az összed kard közül a
leghatékonyabb is.
Minden japán kard az
elkészítése során - még a mai
napig is - egy nagyon hosszú folyamaton megy
keresztül, amelyet a kovács és a segédei nagy
figyelemmel készítenek el, melynek során
ismételten áldozatot mutatnak be az isteneknek a
kovácsok házi Shinto oltárán
meditációval, Misogival és rituális
tisztálkodással.
A pengének az elkészítése
mindig - még a mai napig is - egy vallási
ceremónia folyamata. A nemesség és a hatalom
szimbólumaként a japán kard (Nippon To vagy Nihon
To) a mai napig jelenlegi formájában egy hajlított
egyélű penge, melynek hossza 60 és 100 cm
között változik; ezt hívják
Katanának. Ez a régi japán Kataha
szóból származik, amelynek jelentése: egy
vágóél - ellentétben a
Kínából származó egyenes karddal
amelynek két éle van és Tsuruginak vagy Kennek
neveznek.
Eredete a 800-as évekre tehető, a japán
hagyomány ezt a típusú pengét egy szinte
mitikus kovácsnak tulajdonítja akit Amakuninak
hívtak és a Yamato-beli Uda tartományból
származott.
Minden japán kard a méretétől
és a használatától függően
külön nevet visel; minden hagyományos Budo -
japán harcművészetet - tanuló jól ismeri
például a Wakizashi és a Tanto nevét.
Ebben a távoli időszakban amikor a
kardkészítés még tapasztalati úton
történt, a vastartalmú ásványok,
különböző fémdarabok, a vas, az acél,
amelyeket a kardkészítéshez használtak,
nagyon heterogének voltak; a kovács számára
elengedhetetlen volt hogy kipróbáljon minden
pengét, azokívül a készítésekor
minden technikai ismeretét és személyes
hírnevét is felhasználta ahhoz hogy megalkossa a
kardot. Ennek jelentőségét nagyon jól
ismerjük a Kami (Istenek) országában.
Az első próba az volt, hogy a
kovácsolás végén a forró kardot
hideg vízbe mártották (edzés). Előfordult
hogy a penge ennek a kényes folyamatnak a során
eltört és a kard története itt
véget is ért. Ezután egy második alkalommal
is edzették a pengét, de ez már
nagymértékben csökkentette a penge
értékét és az - ebben a
háborús időszakban nélkülözhetetlen -
ellenállóképességét.
Történt egy kísérlet arra, hogy a
különböző iskolák vagy a fennmaradt Ryu Ha-k mai iskoláit
egyesítsék, ennek elnevezése ebben az időszakban Taméshigiri vagy
Todo, vagy Batto Jutsu volt. Ez az összejövetel vezetett el a Zen
Nihon Battodo Renmei rövidítve Z.N.B.R. az egész Japánt felölelő
japán vágási szövetség létrehozásához. A Battodo vagy a vágás útja
elnevezés időközben hivatalossá vált és egész Japánban elterjedt.
Jelenleg a harcművészet referencia kifejezései az egész
világon. Ez a szövetség, bár hivatalos és nagyon komoly, sajnos csak
a Battodo-ra, az egyetlen kard iskolára vonatkozik. Ez a Tomaya Ryu,
ami a hagyományos japán gyalogsági iskola volt és csak Tachi
Waza-ban (állásban végrehajtott technikák) gyakorolták különösen a
kor doktrinája szerint: vágás a vágásért.
Ez a
sportágat jelentősen visszavetette. Mert a Katanát, a Wakizashit és
a Tantot éppúgy kell tudni használni állásban, Tachi Waza-ban,
térdelve Seiza-ban, mint "törökülésben" Taté Hiza-ban (pontosabban
ezekből a pozíciókból kiindulva) a kard kihúzásakor vagy a lépések
során.
Szerencsére a dolgok pozitív
irányba változnak. Így néhány éve létrejött a Nihon Battodo So
Renmei, N.B.S.R. A régi szövetség helyét vette át és a jelentése: Az
összes vágási stílus japán szövetsége. A szövetség létrehozásának
egyik adminisztratív célja volt, hogy harmonikusan egyesítse a
legtöbb régi, modern nagyobb és kisebb stílust. A szövetséget
jelenleg a Nihon Battodo Renmei, a Japán Battodo Szövetség N.B.R.
vezeti, mely a régi N.B.S.R.-t helyettesíti és aminek a legtöbb
kátáját Kato Shinji Sensei alkotta meg, és kódolta.
Ez a szövetség bár teljesen független,
nagyon közel áll a Zen Nihon Kendo Dojo Renmei vagy az egész
Japánra kiterjedő Kendo és Dojo szövetség Z.N.K.D.R. valamint a Zen
Nihon Kendo Renmei, az egész Japánra kiterjedő Kendo szövetség
Z.N.K.R.-hez. Nagyon sok vezető és aktív tag (oktatók és tanulók)
gyakorolják a Battodo-t a N.B.R.-ben és a Iaidot, Kendot és a Jodot
a tökéletesen strukturált és erős Z.N.K.R.-ben.
A jelenlegi Battodo a modern Budo iskola szokásos pedagógiáján
alapul, a fokozatok teljesen megegyeznek a Iaido rendszerével.
Például egy oktató a saját dojo-jában adhat 6 fokkal alacsonyabb
fokozatot 1-6.kyu-ig majd egy nemzeti vizsga teszi lehetővé a
Yudansha-nál magasabb fokozatokat vagy a fekete övet 1-10.dan-ig.
Bár Japánban és néhány országban is van rá példa, hogy a hivatalos
fokozatok az 1.kyu-val kezdődnek.
Ezzel párhuzamosan három tanári fokozat létezik: Renshi, közvelenül a
6.dan után, Kyoshi, közvetlenül a 7.dan és hét évvel a Renshi fokozat
után, majd a legmagasabb és legelismertebb Hanshi (a Budo igazi
marsallbotja) a 8.dan és 20 évvel a Kyoshi fokzat után, és aktív
gyakorlás esetén...
Természetesen egy minimális
életkor szükséges a vizsgákhoz és meghatározott idő a vizsgák
között. Például a mi rendszerünkben a 8.dan-hoz be kell tölteni az
50 évet, hogy valaki megpróbálkozhasson a 8.dannal és legalább 20
évnek kell eltelnie, hogy valaki a Hanshi megtisztelő címre
pályázhasson.
Ez csak a hivatalos japán
szövetségre érvényes, melyek elismertek de számuk egy kézen
megszámolható. Ez a sok szigorú szabály garantálja a technikai,
eszmei és erkölcsi szintet. Szóval vigyázzunk az alig 30 éves
10.dan-os Budo mesterekkel, de ezt már mindenki régóta jól
ismeri.
Számos tradícionális iskolában
fennmaradt a Menkyo rendszer, vagyis tanfolyamról kiadott
bizonyítvány melyet a Soké, a Shodai Mé vagy az említett iskola
Mé-je ad át és nincs semmilyen vizsgarendszer vagy rangbeli
megkülönböztetés.
Természetesen néhány mai
japán vagy külföldi budoka, úgy gondolja, hogy a a gyékény vagy más
berendezési eszközök vágásának (vagy néhányak számára a vágás
megpróbálása) napjainkban nincs jelentősége. Ráadásul semmit nem
tükröz a valódi harc kegyetlenségéből, a halálos veszélyből, ami az
igazi japán karddal folytatott harcot, Shinken Shobu jellemzi. De az
idők során ez volt az egyetlen lehetőség a Katana és a vágási
technikák tesztelésére (mely lehetővé tette a kovácsolási technika
feljődését) a japán kard használatának feljődésére, stagnálására
vagy éppen a visszafejlődésére.
A Káták
rendszeres gyakorlásának csökkenése nagyban hozzájárul a jelenlegi
hagyományos Budo ("még" harc művészet) hatékonyságának
csökkenéséhez. De az is lehet, hogy a fiatal generációknak van
igazuk, én pedig csak a középkori Japán iránt
nosztalgiázok.
El kell ismerni, hogy a Battodo
történelmi jelentősége és annak fejlődése, számos japán budo
"sportolónak" köszönhető. Ráadásul a különleges és erősen harcos
jellege nem könnyítik meg a dolgot. A Battodo geiko kátáit mindig
ketten gyakorolják, így ez egy nagyon hatékony Ken Jutsu iskola,
ahol senki nem tud csalni.
Végezetül, a korrekt
vágás nem olyan nehéz, a bizonyíték, hogy nekem is sikerül, és egy
másik hagyományos Budo ág rendszeres gyakorlása szintén hozzásegít
ehhez, de ez sajnos nem jelemző a gyakorlók nagy részére, akik
mindennek ellenére meg vannak győződve, hogy vágnak. Legnagyobb
sajnálatunkra az európai Battodo oktatók sokszor találkozhattak
3-4.dan-os Iaido oktatókkal, akik nem tudnak elvágni egy egyszerű
nádtekercset miközben a hatalmas Miyamoto Musashinak hiszik
magukat.
Forrás: http://www.battodo.com
- sensei Jean-Pierre
Reniez kyoshi
engedélyével -
Copyright |
A megedzett
penge ezután polírozásra került, majd a végső polírozás és élezés
előtt a kovács kipróbálhatta a kardot, amennyiben volt hozzá
megfelelő gyakorlata és ismerte a szükséges technikákat - vagy
megkért erre egy szamurájt, gyakran az urai vagy a megrendelői
közül. Ez olyan volt mintha a Battodot végzett volna valaki még idő
előtt a karddal.
Amennyiben szükséges volt, a
vágási teszt eredményét (Tameshi Mei), rávéshették a kard "selyem"
(markolat) részére - mint ahogy ezt a későbbiekben láthatjuk.
El kell ismernünk, hogy egy új kard tesztje napjainkban is mindig
kétesélyes: vágni fog-e vagy nem? El fog törni, vagy nem? Rossz a
technika vagy jó? Jó volt a kovácsolás vagy rossz? Egyértelmű, hogy
a kard előzetes próbára tétele - mely során ellenőrzik az
élesítést, valamint a helyesen végrehajtott technika csökkentik a
kudarc esélyeit egy igazi küzdelemben.
Két csomag
kellően vastag átmérőjű nedves gyékény vagy zöld bambusz elvágása
elegendő volt, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a penge elég erős
és hogy a csiszolás és az élesítés kellően hatékony. Ebben az
állapotában a kard - amit éppen akkor kovácsoltak - még nem volt még
Koshiraé-ban elkészítve (a katana teljes elkészítése és
összeszerelése) és a speciális tsuka vagy Kiri Dsuka vagy az igen
nehéz tsuba - amit arra használtak hogy jelentősen megnövelje a kard
hatékonyságát és sebességét és a különböző vágások
hatékonyságát.
A japánon kívül nagyszerű
művek léteznek franciául és angolul, így nem is időzünk el
tovább a Japánban hagyományosan kézzel kovácsolt
katana elkészítésének különböző stádiumainál amelyek
részletesen leírják ezt a művészeti folyamatot - mindenkinek
meghagyjuk a saját specialitását. Viszont ezeknek a műveknek az
olvasása, valamint több katana alapos és részletes megfigyelése
lehetővé teszi mindenkinek, hogy "olvasni" tudjon egy
pengét.
A középkor hosszú,
háborúkkal teli időszaka lehetővé tette a szamurájoknak, hogy a
kardjukat szinte minden nap teszteljék; véget nem érő háborúk,
párbajok, szenvedélyes bosszúk, edzések vagy csak "sima"
gyilkosságok amely az alsóbb osztályokban is előfordultak
(kereskedők, parasztok, Burakumin).
Majd csak az
edo-i korszak (1603-1867) viszonylag nyugodt időszakában, a híres
Tokugawa shogun fényes uralkodása alatt láthatunk feltűnni néhány
családot akik specialisták és híresek lesznek arról, hogy apáról
fiúra száll köztük a kardok és egyéb hagyományos japán kovácsolással
készített harci fegyverek (katana, wakizashi, ko tachi, tanto,
aikuchi, yari, naginata) kipróbálása és
tesztelése.
Ez időszakban a kardokat
általában szakértők próbálták ki egy speciális helyen melyet
Tameshibának vagy Dodannak (homoktalapzat) hívtak, ahova az
elvágandó tárgyat helyezték. A vágást összetekert nedves gyékényen
vagy makiwarán, zöld bambuszon, néhány fafajtán próbálták ki, vagy a
valóság kedvéért a már kivégzett halálraítéltek testén. Ide nem
tartoztak bele a harcosok kasztjából származók, a nők,
bőrbetegségben szenvedő férfiak, a papok vagy azok, akiknek a teste
tetovált volt. Mindez azért, hogy megőrizzék a kard
tisztaságát.
A specialisták megfigyelték, hogy
milyen a fémpenge elszíneződése és a behatoló képessége amikor a
húshoz, a zsírhoz, a csonthoz vagy az emberi vérhez ér. Ezzel
ellenőrizték a tisztaságát, minőségét és a hibáit. Ezért a kardot
kipróbálók egy nagyon egyszerű köpenyben gyakoroltak azért, hogy
megkíméljék a kimonójukat a vércseppektől.
A
kutyák és a macskák szintén ilyen próbaalanyok voltak, de használtak
fémlemezeket vagy régi, megrozsdásodott szamuráj sisakokat amelyeket
faállványra helyeztek. Mesélik, hogy néhány halálraítélt nagy
kavicsokat nyelt le, hogy megpróbálja eltörni a hóhér kardját a
kivégzés során. Ebben az időszakban a Tameshigiri és ennek a
végrehajtása olyan szabályt alkottak, melyek érvényesek voltak az
egész társadalomra; a rituálék ceremóniája nagyon összetett és merev
volt.
Az egyik leghíresebb
család - a profi fegyvertesztelők közül - minden kétség nélkül a
Honami család volt; ez a név, ami azután öröklődik éppen úgy, mint
az Asauémon (Yamada Asauémon Shodai, Asauémon II, III, IV, stb...).
A Yamano-k is nagyon híresek voltak, különösen a Yamano Kaémon és
Yamano Kanjuro.
A leghíresebb dinasztia a
Yamada és a Yamada ryu volt, akik 8 generáción keresztül követték
egymást a Meiji kor (1868) első évéig. Ők nagyon híres specialistái
voltak a kardfényesítésnek és polírozásnak. Az egyik legrégibb, nagy
specialistája a kardteszteléseknek és bevizsgálásoknak Honami
Kotoku volt, aki Tojotomi Hidejosi (1537-1598) nevű híres harcos
személyes szolgálatában állt, aki egyike volt Japán egyesítőinek,
mint Oda Nobunaga (1534-1582) és Tokugawa Ieyasuval
(1543-1616).
Asauémont (néha
Asayémonnak, néha Asaémonnak írják) "Kubi kiri Asauémon"-nak is
nevezték - melynek jelentése, Asauémon a fej vagy nyak levágó - azok
az alacsonyabb rangú emberek akik nem ismerték a a Tameshigiri
bonyolult technikáinak apróbb részleteit.
Annak
ellenére, hogy a japán hagyományok inkább szóban és mozdulatokban
maradtak fent mint írott formában, néhányan ezek közül a családok
közül (úgy tűnik hogy körülbelül egy tucatnyi) hagytak hátra
írásokat és dokumentumokat arról, hogy hogyan kell bevizsgálni és
kipróbálni a pengéket, melyek a mai napig nagyon értékes források,
és tanulmányozási lehetőséget adnak a hajdani titok szerény és
alázatos kutatóinak - akik mi vagyunk.
Ezek
a technikai leírások, melyek egyaránt anekdotikusak és
filozofikusak, alapjául fognak szolgálni egy műnek, mely része lesz
annak a sorozatnak ami Battodo általános történetének gyökereit
fogja tárgyalni és bemutatja azokat a specialista családokat
melyek a katana és más acél fegyverek nagy ismerői
voltak.
A japán kardok
viselésének, majd küzdő céllal történő használatának betiltása
(Haitorei) amit a Meiji császár 1867-ben rendelt el, véget vetett
ennek az évszázados hagyománynak amit akkoriban Tameshigirinek vagy
próba vágásnak hívtak, a többi Budo harcművészettel egyetemben. Egy
megújulás, melyet erősen jellemezett a nacionalizmus, a Shino
Japán (1894-1895) háború, az orosz-japán háború (1904-1905), amit
Japán teljes összeomlása követett 1946-ban a II. világháború
következtében, a Tameshigiri majdnem örökre eltűnt és majdnem
teljesen feledésbe merült.
Bár a mesterek
gyakorolták és titokban tanították ezt a tradicionális iskolát a
szövetségesek tiltása ellenére -melyek élén a híres Douglas
MacArthur tábornok állt (1880-1964) a gyakorlók száma
folyamatosan és vészesen csökkent. Az '50-es évek elején, a
gyakorlás betiltásának visszavonása, és az ekkor megfigyelhető
fellendülés - ami az összes klasszikus Budo irányzatot
érintette - után, történt, hogy két elmélet látott napvilágot,
melyek egy rövid ideig szemben álltak egymással.
Az első
elmélet szerint, - melyet esztéták, kézművesek, gyűjtők állítottak
fel - a katanának nem volt elsődleges, harci használata -
így annak a helye múzeumban van, mint hagyományos kézműves tárgy.
Ezért van az, hogy néhány különleges katana mint nemzeti és
kulturális kincs van elhelyezve vagy kohukoként vagy mint Japán
nemzeti kincs van nyilvántartva. Az ember azonban lehet szenvedélyes
elkötelezettje a japán kardnak úgy, hogy ezeket bezárná egy vitrinbe
mint egy Van Gogh képet vagy más művészi
tárgyat.
A másik elmélet, melyet a
Budo elkötelezettjei, tanárai és én magam is vallunk, hogy a japán
kard funkciója kortól függetlenül mindig is a vágás volt és marad.
Ezek az oktatók és gyakorlók, akik az örökkévalóság és a Taméshigiri
hagyományainak őrzői, arra törekednek, hogy a mai modern társadalmi
viszonyokhoz adaptálják a vágási technikákat, anélkül hogy azok
filozófiáját, kivitelezési technikáit veszteség érné, mint ahogy ezt
sok más sportágban láthatjuk, amelyek ma már csak sportok,
küzdőszellem
nélküli.
|
|